موتور برق و اجزای سازنده آن

1212

 

موتور برق چیست؟

موتور برق برای تولید برق می باشد و معمولا در زمان قطع شدن برق و یا نبودن برق در مناطقی که امکان برق رسانی و برق کشی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. موتور برق از لحاظ کاری مثل ژنراتور می باشد ولی از نظر ابعاد خیلی کوچک تر از دیزل ژنراتور می باشد. ژنراتور در موتور برق وظیفه ی مولد حرکتی را بر عهده دارد. کارخانه های تولید کننده دیزل ژنراتور برای تنوع به محصولات شان و رفع نیاز مشتریان چون دیزل ژنراتور ها معمولاً در توان های بالایی می باشد و هزینه ی بالایی را نیز دارند اقدام به تولید موتور برق می کند دستگاه موتور برق در توان 1 کیلو وات تا پانزده کیلو وات تولید شده و به دلیل بالا بودن بازه مصرفی موتور برق مشتریان معمولا از موتور برق در مناطقی استفاده می کنند که امکان سیم کشی شهری وجود ندارد و به دلیل مصرف بسیار بالای این محصول کارخانه های بسیاری در سراسر به تولید انواع موتور برق با مشخصات فنی متفاوت و با یکدیگر به رقابت پرداختند.

موتور برق چیست؟

قسمت های اصلی موتور برق


موتور : وظیفه ی موتور دستگاه موتور برق، ایجاد انرژی مکانیکی برای دستگاه موتور برق می باشد.
باک : وظیفه ی باک دستگاه موتور برق انتقال سوخت مورد نیاز دستگاه برای روشن شدن موتور برق می باشد.
تنظیم کننده ی ولتاژ : وظیفه این قطعه تنظیم ولتاژ خروجی برق از موتور برق و تبدیل AC به DC و بر عکس می باشد.
ورودی روغن: همانطور که می دانید، موتور و قطعات مکانیکی بعد از مدتی کارکرد دچار سائیدگی می شوند که برای جلوگیری از این سائیدگی از روغن استفاده می شود.
خنک کننده : قطعات مختلف موتور برق در حین کار دچار افزایش دما می شوند به همین دلیل یک سیستم خنک کننده برای آن ها تعبیه شده است.
روغن رسانی : از آنجا که موتور برق ها دارای سیستم مکانیکی هستند می بایست از روغن کاری متوالی به جهت بالا بردن طول عمر این قطعات استفاده نمود.
تولید کننده برق : در این قسمت تولید برق متوالی که مشخصات برق شهر را دارد تولید می شود.
تنظیم کننده ولتاژ : به دلیل موتوری بودن این سیستم امکان نوسانات زیادی در آن وجود دارد که می بایست تثبیت شده و گاها به برق DC تبدیل شوند.

1214

کاربرد موتور برق

موتور برق برای تولید برق انواع پمپ های صنعتی شامل : پمپ کف کش، بوستر پمپ، پمپ های لجن کش، تولید برق برای الکترو پمپ ها و همچنین تولید برق مورد نیاز برای الکترو موتورها ، تولید انرژی برای مصارف خانگی ، باغ ، ویلا و سایر مکان ها کاربرد دارند.

دسته بندی موتور برق

1-موتور برق گازی
2-موتور برق بنزینی
3-موتور برق دیزلی

موتور برق های گازی

موتور برق گازی نسبت به مدل های دیگر بسیار کم مصرف می باشد و میزان آلودگی آن نیز کمتر می باشد و مهم تر از همه هزینه آن کم تر از موتور برق بنزین خور است این دستگاه عمر بیشتری نسبت به موتور های بنزینی دارد. این موتور برق به دلیل قابلیت وصل شدن به گاز شهری پر طرفدار تر بین مصرف کنندگان است و ایمنی بیشتری هم دارد.

 

 1213

موتور برق بنزینی

موتور برق های بنزینی دارای مدت زمان کارکرد طولانی تری نسبت به سایر موتور برق ها هستند ، از پر مصرف ترین انواع موتور برق ها موتور برق های بنزینی می باشند که بیشترین مصرف را در بین مشتری ها دارند ، سوخت این موتور برق ها طبق نامشان بنزین می باشد، به این دلیل باید نسبت به باز بودن محیط استفاده ی آنها دقت لازم را داشت.



موتور برق دیزلی


موتور برق های دیزلی برق بیشتری در واحد سوخت تولید می کنند و به همین دلیل است که موتور برق های با قدرت بالا ، تنها دیزلی ساخته می شوند.

این موتور برق ها داری سری اتوماتیک نیز می باشد
در زمانی که مصرف کننده نیاز به برق اضطراری در طول ۲۴ ساعت داشته و اپراتوری جهت روشن نمودن دستگاه وجود دارد، و برای  شرکت هایی مثل مخابرات، ارتباطی، سرورهای شبکه و اینترنت، شرکت های نگهداری دارو و ... بسیار مفید می باشد.


اجزای سیستم اتوماتیک

کنترل کننده اتوماتیک ATS
سیستم سوخت رسانی اتوماتیک
ساسات اتوماتیک