مقایسه انواع آبگرمکن های خورشیدی


مقایسه انواع آبگرمکن های خورشیدی

این مقاله سعی دارد تا با ارائه مطالب علمی و فنی در مورد آبگرمکن های خورشیدی راه را برای انتخاب صحیح آبگرمکن های خورشیدی به مصرف کننده هایی که اطلاعات کافی در این مورد ندارند نشان دهد.

آبگرمکن های خورشیدی به دو دسته کلی ترموسیفونی و پمپ دار (اجباری) تقسیم بندی می شوند.

مقایسه انواع آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکن های ترموسیفونی : با استفاده از سیکل طبیعی و بدون پمپ آب را به درون کلکتور های خورشیدی به چرخش در می آورند و آن را گرم می کنند.

 آبگرمکن های پمپ دار : با استفاده از یک پمپ آب را به درون کلکتورها ارسال می کنند و با چرخش مداوم آن شروع به گرم کردن آب مخرن می کنند.

مخازن آبگرمکن های ترموسیفونی به صورت بی فشار و تحت فشار تولید می گردند.

 

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی 


آبگرمکن های خورشیدی بی فشار فاقد فشار آب شهری هستند زیرا مخازن آنها تحمل فشار آب شهر را ندارد. بنابراین هنگامیکه مصرف کننده شیر آب گرم را باز می کند فشار آب به مراتب کمتر است فشار آب سرد است. کلکتورهای خورشیدی نیز معمولا به دو صورت صفحه تخت (Flat Plate) یا لوله خلاء (Vacuum Tube) می باشند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه مزایا و معایب انواع آبگرمکن های خورشیدی بیان می گردد.

مزایای آبگرمکن های خورشیدی مخزن دار پر فشار


این نوع آبگرمکن ها دارای مخزن پر فشار می باشند که باعث می شود تحمل آب شهر را داشته باشند. مخازن این نوع آبگرمکن ها به طور مستقیم به آب شهر وصل می شوند و مصرف کننده آب گرم پر فشار استفاده می کند.

آبگرمکن خورشیدی پمپ دار و ترموسیفونی که از کلکتورهای صفحه تخت در آن استفاده شده است از مخازن پر فشار استفاده می نماید و برای مصارف خانگی مانند آپارتمان ها، ویلاها و مصارف عمومی مانند هتل ها و کارخانجات و غیره استفاده می گردد.

 

معایب آبگرمکن های خورشیدی مخزن دار پر فشار


نیاز به ضد یخ در فصل زمستان
قیمت اولیه بیشتر


مزایای آبگرمکن های خورشیدی مخزن دار بی فشار


قیمت پایین تر
نصب سریع و آسان
مناسب برای مناطقی که به آب لوله کشی شهری دسترسی ندارند
به علت استفاده از لوله های دو جداره که با تکنولوژی لوله خلاء ساخته شده اند نیازی به ریختن ضد یخ در این نوع آبگرمکن نیست و در صورت استفاده از آن در مناطق سردسیر آب داخل کلکتور یخ نمی زند.